fbpx

מאמנים ומטפלים, קבלו את 5 השאלות שאתם חייבים לדעת לשאול בכל תהליך שינוי

קטגוריות
עקבו אחרינו

לעשות רושם או לנהל רושם

סיפור הרקע (אפשר גם לדלג)- עם מי הייתם מתחלפים?, יש מישהו כזה? מחליפים את החבילה שלכם בשלו, את כולה!

יש לנו חברים הגרים בישוב יוקרתי, מחוץ לביתם חונה הג'יפ שלהם. שניהם עובדים במשרות יוקרתיות ורווחיות ויש להם שלושה ילדים מקסימים. והיחסים ביניהם נראים מעולים. מתחלפים?

ועוד פרט קטן ששכחתי לספר. אין להם כמעט משפחה, והוריהם בארץ רחוקה. אין להם בכלל עזרה עם הילדים. ועכשיו, מתחלפים?

או השכנה ממול- עם בעל מקסים, ילדים נהדרים, כסף בבנק, חיי חברה תוססים הכול טוב! מתחלפים?

לא כדאי לכם! המוטיבציה הפנימית של הגברת להצלחה והפחד מכישלון מעכלים כל חלקה טובה בנפשה. ובכל רגע קסום עם הילדים היא חושבת על כיבוש הפסגה הבאה.

אני מסתכלת בפייסבוק על כרטיסו של א'. אנחנו לא חברים, ובהגדרות הפרטיות שהגדיר אינני יכולה לדעת מה הוא כותב על הקיר. אבל דבר אחד מרוח שם בכל הכיוונים. הברכות שקיבל ליום הולדתו והכנסים המקצועיים בהם הוא משתתף. מידע זה הוא משתף בשמחה עם הציבור.

וניגש לעניין- ניהול רושם

לאחרונה נתקלתי בביטוי שמצא חן בעיני. ניהול רושם. ביטוי זה מבוסס על תיאוריות פסיכולוגיות.

כולנו מתנהלים בתוך סביבה הכוללת נורמות חברתיות ותרבותיות. מיומנות ניהול רושם היא מיומנות שפיתחנו כיצורים חברתיים. מיומנות את משרתת אותנו להשיג את מטרותינו בצורה מיטבית.(נלמד על כך עוד בקורס הגשטאלט)

מהו ניהול רושם- מתוך ויקיפדיה

ניהול הרושם מורכב מכלל הפעולות התקשורתיות של האדם, הן אלו המודעות (בעיקר דיבור) והן הבלתי מודעות (שפת גוף, אינטונציה). האדם מנסה ליצור את הרושם המיטבי מבחינתו, כך שיוכל "לכפות" את הגדרת המצב המיטבית מבחינתו על שאר האנשים ולכן על כל הסיטואציה.

מכיוון שכל האנשים מבצעים ניהול רושם, הגדרת המצב נמצאת במשא ומתן מתמיד ביניהם, וכל אחד מהם נוקט באסטרטגיות שונות ומתחלפות של ניהול רושם, כך שלמעשה מתבצע ביניהם משא ומתן על הגדרת המצב ואף על סוג האינטראקציה ביניהם.

עושים רושם? או מנהלים רושם?

בביטוי ניהול רושם מסתתר המסר שרושם זה משהו שיש לנהל, שהוא בשליטתנו וכפוף למיומנות הניהולית שלנו. וזוהי מטרת מאמר זה. לעשות רושם זה דבר טבעי ואנושי. אך האם אתם מנהלים אותו באופן מודע?, האם פעילותכם לניהול הרושם נותנת תוצאות אפקטיביות עבורכם? גישת הגשטאלט מזמינה אותנו להגדיל את המודעות שלנו לעצמנו, לתבניות ודפוסים אוטומטים, ולהפכם למודעים, ובכך להגדיל את הבחירה החופשית שלנו.

בחן את עצמך

אנו מנהלים רושם בכל סוגי התקשורת עם אנשים- בתקשורת פנים אל פנים, ובמדיה הכתובה. לכל הקשר ומקום יש סגנון אחר של ניהול רושם. לעיתים זהו תהליך מודע ולעיתים אוטומטי. שאלו את עצמכם:

1. היכן אנו מנהלים רושם באופן שכלתני והיכן הוא קשור לצורך להיות שייך?

2. באיזה הקשר ניהול הרושם שלכם קשור אצלכם בפחד? האם עולה המחשבה- מה יחשבו עלי, האם יאהבו אותי?

3. מה אתם רוצים שידעו עליכם- איזה ערכים חשובים לכם?

4. ומה אתם לא מסכימים שידעו בכל מצב?

בסיטואציות מלחיצות קשה יותר לשלוט ברושם

ניהול הרושם דורש מאיתנו ויסות ושליטה עצמית. כאשר הוא תואם דפוסים מוכרים ונורמטיביים, קל יותר להתנהל בתוכו, אולם כאשר אנו תחת תנאים מאתגרים הוא ידרוש מאיתנו משאבים נפשיים גדולים, במיוחד אם במסגרת הפסאדה אנו נדרשים לבטל נטיות הקיימות באישיותנו דרך קבע. פרופ' ווהס מצאה כי בתנאים מאתגרים אנשים מתקשים לשלוט בהתנהלותם והם נוטים לדבר המון, לגלות יותר מדי פרטים אינטימיים על עצמם, או להתנהג ביהירות אגואיסטית.

"המצליחנים" בניהול רושם הם זיקית חברתית

נדן מצא כי אנשים הניחנים ביכולת גבוהה לאתר במהירות מהי התנהגות נאותה ולאמץ אותה, מצליחים לשלוט טוב יותר במה שיגידו עליהם. הם למעשה סוג של זיקית חברתית, וניחנים באינטליגנציה רגשית גבוהה. אנשים כאלה, בשל השאיפה המתמדת שלהם להיות האדם המתאים ביותר לכל מצב ומצב, קשובים מאוד לרמזים בסיטואציות החברתיות, שמשמשים להם כקווים מנחים לבחירת ההתנהגות וההצגה העצמית המתאימה ביותר. הם מיומנים יותר בקריאת אנשים ומצבים, ולכן גם בעלי נגישות גבוהה יותר לתכונות סמויות של האחר.

ההסבר הביולוגי

מדוע חשוב לנו מה אחרים חושבים עלינו? במחקר מוח שנעשה ב-2010 נמצא שאזור המוח המקושר עם תגמול (סטריאטום גחוני), פעיל יותר כאשר אחרים מסכימים איתנו או מחזקים את הדעה שהצגנו, כלומר, פיזית נעים לנו יותר. במחקר גם נמצא, כי כאשר האחרים שמקבלים אותנו הם דמויות סמכותיות, נרשמת עלייה גדולה יותר בפעילות התגמול במוח.

ניהול רושם בפייסבוק

המדיה האלקטרונית ובראשה הפייסבוק, מאפשרת לנו לשלוט באופן כמעט מוחלט על ניהול הרושם שלנו. לבחור היטב במה אנו משתפים ובמה לא.

שוחחתי עם מומחה לניהול רושם והוא נתן לי את הטיפים הבאים:

1. חשבי איזה ערכים חשוב לך שידעו עלייך- "אני לדוגמא", אמר- "חשוב לי שידעו שאני משפחתי (אנשים אוהבים את זה/ מצטלם טוב), משקיע בילדים, חי בלייף סטייל, ומצליח בעבודה".

2. בהתאם לערכים שאת רוצה להעביר, שתפי תמונות המתאימות לכל ערך- ואכן הוא משתף תמונה של הילדה הקטנה שלו בדרך לשיעור שחמט, צילום שלו נוסע להרצאה, סטייק במסעדה- (לפני שאכלו אותו). השיתוף שנראה מקרי, כלל לא כזה, ומנוהל היטב.

3. לא לשתף בקשיים או בחולשות, רק אם פתרת אותם.

4. לפרגן לאחרים- לעשות לייק- כדי שיעשו גם לך.

מודה, הטיפים האלה גרמו לי להרהר עד כמה התקשורת בפייסבוק אוטנטית, ועד כמה הרוב מחושב על פי אינטרס אישי.

רושם בקליניקה

איזה רושם המטופלים /מתאמנים רוצים לעשות עליכם? האם שוחחתם עימם על כך? יש לי מטופלת שרוצה להיות מטופלת מצטיינת. אחת שמבינה הכול במהירות, מיוחדת, לא כמו כולם. כך היא סיפרה לי פעם, כשבסיום אחת הפגישות שאלה אותי:" איך אני?". וכשבדקתי למה היא מתכוונת, שיתפה אותי במחשבותיה.(עוד על כך בקורס)

הדיבור הגלוי על הנושא משאיר ביניכם מרחב יותר פתוח, ומקטין את הפסאדה, ויש לכך השפעות טובות על התהליך. ומה לגבי הרושם שאתם רוצים לעשות מבחינה מקצועית- איך הוא מתבטא במרחב הפיזי שלכם? האם אתם מרוצים מהאופן בו אתם מנהלים אותו?

לסיכום

עשייה או ניהול רושם היא חלק "ממשחקיהם של בני האדם". המודעות לנושא מאפשרת לכם להכיר יותר טוב גם את הצורך הזה, ולנהל את מכלול הצרכים שלכם בצורה יותר מדויקת עבורכם.

פרטים על הקורס הקרוב כאן

יעל זרעוני
בעלים

הרשמה לבלוג

הירשמו לבלוג שלנו כדי לקבל את הפוסטים החדשים ישירות לתיבת המייל שלכם (לפני כולם)

  • בנושא התפתחות אישית ומערכות יחסים.
  • מגוון כלים ליישום בחיים ובקליניקה.

הפעילות הבאה

מוזמנים לחלוק את התוכן עם חברים.

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

ומה אתם חושבים?

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן