fbpx

מאמנים ומטפלים, קבלו את 5 השאלות שאתם חייבים לדעת לשאול בכל תהליך שינוי

קטגוריות
עקבו אחרינו

5 סיבות מעולות לשתוק במהלך אימון או טיפול/ המדריך לשותק המתחיל

אנו לומדים ומחכימים את עצמנו בכלים ושיטות חדשות שיעזרו לנו ביתר יעילות לסייע לאנשים לעשות שינוים רצויים בחייהם. יש באמתחתי כלי חדשני שלא נראה כמוהו, כלי שיהמם אתכם בפשטותו, סודות מדינה ממש, אגלה רק למספר אנשים נבחרים.

אנחנו חיים בעולם ששועט קדימה, שאלוהיו הם הקידמה, הקדימה, תוכניות הפעולה והמצליחנות. אנחנו במרוץ מטורף אחרי אושר, בריאות, ידע ונעורים. עולם בו כולם יודעים הכל, ולכל אחד יש משהו חכם לומר. תחת כל עץ רענן אנו מקפידים על אינטראקציה מתמדת עם הסביבה. הרשתות החברתיות והאלקטרוניות הן דוגמא טובה לכך- תחרות הלייקים הגדולה, וה Share יוצאת לדרך עכשיו.

במאמר הזה כתבתי על נושא פחות חם מאחרים. אך עוצמתו מתגלית ככל שמשתמשים בו בחוכמה.

השתיקה.

שתיקה במקום תגובה- באימון, בטיפול ואפשר גם בהנחיה.

יש כל מיני סוגי שתיקות- שתיקת מבוכה, שתיקה רועמת, שתיקה של דממה דקה, שתיקה של התבוננות.

בחרתי לעסוק בשתיקה שיש בה מרכיבים של קשר בין אישי- איש המקצוע שותק, אך מתבונן בלקוח שלו, או מפנה את תשומת הלב ללקוח ללא מילים על ידי שדר קשוב של שפת גוף שלו. הוא במצב של הקשבה ונוכחות, במצב הכולל גם פתיחות וסקרנות. ורגע לפני שנצא לדרך, הערה טכנית קלה. על מנת לפשט ולקצר, אני משתמשת במילה הכללית לקוח במקום לומר מטופל, מונחה או מתאמן. אנא תרגמו זאת על פי עיסוקכם.

4 סיבות טובות מדוע כדאי להשתמש בצורת תקשורת של שתיקה

במהלך מפגש אימוני/ טיפולי.

כשאיש המקצוע שותק יש מרווח, ומקום ללקוח לבטא את עצמו ולומר עוד. אין ואקום בטבע, והמרווח מזמין את מילויו.
שתיקה, כשהיא נעשית בזמן ובהקשר המתאים, היא למעשה הזדמנות ללקוח שלי לפגוש את עצמו ואת הדפוסים והתבניות שלו. אם אגיב, הוא יהיה עסוק בתקשורת איתי, ואם אשתוק תהיה לו הזדמנות לפגוש את עצמו.
שתיקה היא לעיתים צורת התערבות נוספת, שמטרתה להרחיב את האפשרויות של הלקוח שלי ולהציע אפשרות קיום ופעולה נוספות. בין אם אתה מטפל או את מאמנת, תפקידכם הוא לעזור ללקוח לשנות דפוסים ותבניות שמפריעים לו להשיג את המטרות שלו. שתיקה היא אחת הדרכים הלא מילוליות להזמין את הלקוח לעשות משהו אחר. Do one thing different.
שתיקה היא הזדמנות – הזדמנות להעמקה של הלקוח במרכיבי הנושא שלו. הזדמנות להיות בהוויה, נשימה ומודעות לרגע. היא הרבה יותר מאשר אקט טכני של "ללא מילים". כדי לשתוק באמת דרושה נכונות מצד איש המקצוע להסתכן ב"לא ידוע", וה"לא מתוכנן", במבוכה שמתרחשת כאשר דברים לא ברורים, ולהיות מוכן לא להיענות לציפייה הלא מילולית מצד הלקוח שאיש המקצוע ינהל את העניינים וייקח אחריות על הדיאלוג. בכך להעביר מסר לא מילולי ללקוח, שאם הוא רוצה שיקרה משהו בפגישה, או שיעלה נושא מסוים, זוהי האחריות שלו לעשות זאת.

אין ספר חוקים מתי כדאי לשתוק באימון או בטיפול. זה תלוי בסיטואציה, בלקוח, בגישה המקצועית, ובסגנון התקשורת של איש המקצוע. השתיקה יכולה להתקיים במשך רגע קל, ויכולה להיות שתיקה בת מספר דקות. עם לקוח שלא מפסיק לדבר ולדבר, אפשר להציע לו לקחת רגע קל של שהייה, לנשום ולשתוק רגע קל ביחד.

שימוש בשתיקה בהקשר לא נכון יכול להתפרש אצל הלקוח כהתעלמות, ניתוק, חוסר אכפתיות וחוסר מעורבות של איש המקצוע. שתיקה בהקשר ובמשך מתאים יכולה להיות רבת תועלת ועוצמה עבור התהליך.

המרכיב שחשוב לי להדגיש הוא, שבתוך השתיקה יש חוויה של קשר בין שניים.

זכורה לי פגישה עם אחת המטופלות שלי בהן היא ישבה מולי כשגופה מקופל בכיסא, דמעות ירדו מעיניה ללא הפסקה במשך כל הפגישה, בבכי תמרורים חרישי. היא לא רצתה לדבר, או לספר, או לשתף בדבר. כשהניסיונות המילוליים שלי לא צלחו, הבטתי בה במבט אוהב וחומל (כך סיפרה לי לימים), ושתקתי. ממרחק הזמן והשנים, היא סיפרה לי שזאת הייתה אחת הפגישות הכי משמעותיות שהיו לה. היא חוותה שאינני רוצה ממנה דבר, ואני נמצאת איתה באופן מלא ומקבלת אותה כפי שהיא.

5 מצבים בהם כדאי לבדוק אם מתאים לכם להשתמש באפשרות התקשורתית של שתיקה.

1. בתחילת פגישה, לאחר ברכת השלום הראשונית. "מה שלומך"? אפשר לשתוק, ולתת הזדמנות ללקוח לשאוב מתוך עולמו הפנימי את התכנים והנושאים בהם ירצה לעסוק. ונניח שהלקוח עונה בפשטות "בסדר". מה כדאי לעשות? נכון, לשתוק עוד קצת ולחכות בסקרנות שלווה למה שעומד להגיע. גם אם יש לכם אג'נדה לסדר יום של המפגש, בדקו אם תוכלו לתת ללקוח לבטא בספונטאניות את "מה שיש".

2. כשלא יודעים או לא בטוחים מה לומר, ובאיזה התערבות לנקוט. הכי בטוח זה לשתוק עוד רגע קט. לא סתם אמרו חכמינו "סייג לחוכמה שתיקה".

3. כשרואים שהלקוח שקוע בתוך עולמו הפנימי ושואב משם מידע. אולי הוא נזכר כעת במשהו, אולי הוא שקוע במחשבות, אולי הוא מתחבר לרגש משמעותי. הדבר ניכר בשפת הגוף שלו. העיניים מסתכלות לכיוון מסוים, פניו ושפת הגוף שלו עוברים ברגעים אלה שינויים קלים . אם אפנה אליו בשלב זה כשהוא "באמצע", יתכן ונאבד מידע חשוב להמשך התהליך.

שימו לב ליוצא מהכלל- לקוח המרבה לשקוע בקלות בתוך עולמו הפנימי, ונוטה להישאר בו, ופחות להיות בקשר עם הסביבה, עם לקוח זה אתנהל אחרת. יתכן ואזמין אותו להמשיך להיות בקשר איתי יחד עם חווית הקשר עם עצמו, ולשתף אותי בזמן אמת בחוויה הפנימית שלו.

4. כשרוצים להאט את קצב המילים וההתרחשויות עם לקוח אקטיבי במיוחד, שלא מפסיק לדבר, לספר ולתאר. אדם שאין לו מרווח נשימה, והוא נמצא בפעילות מתמדת. הדפוס הכללי שלו הוא, עיסוק רב בתקשורת עם העולם, ובקליניקה עם איש המקצוע, על חשבון התקשורת עם עצמו. יש מידע שיכול להתברר, רק אם נמצאים בשקט ומודעים להתרחשות הפנימית. עם לקוח זה, בעיתוי המתאים במהלך הפגישה, אני מזמינה לרגע של שתיקה ביחד, אומרת ומדגימה ש"אפשר לקחת כמה נשימות טובות".

5. כשהלקוח שואל שאלות מסוימות את איש המקצוע.

שאלות מסיחות- הלקוח נמצא ברגע משמעותי במהלך פגישה, והוא חווה כרגע חוויה עם עוצמה רגשית חזקה- אולי הוא עצוב, כועס, או נזכר במשהו לא פשוט לעיכול.

ופתאום הוא שואל אותי:"תגידי, מה קורה לי עכשיו, מה עובר עלי?", או "את חושבת שאצליח לעשות שינוי?". אלה הן שאלות חשובות. אך העיתוי שלהם, כן העיתוי.. בדיוק שכשהוא עובר חוויה רגשית, הוא מסיח באופן לא מודע אותו, וגם אותי מהערוץ הרגשי לערוץ המחשבתי המוכר יותר, אם אני יודעת שאלה הם חלק מהדפוסים שלו אותם הוא בא לשנות, לא אענה לו עכשיו. אולי אשתוק, ואולי אבחר דרך אחרת להחזיר אותו לחוויה הרגשית המשמעותית שלו.

שאלות מאשרות- הלקוח רוצה לקבל אישור מאיש המקצוע שהוא בסדר. לעיתים מאוד חשוב לעודד או לענות. אך לעיתים, תשובה תחזק את הדפוס של הלקוח לסמוך ולהשען על הביטחון באיש המקצוע במקום בעצמו. לכן עדיפה שתיקה וחיוך. או להחזיר בשאלה: "ומה אתה חושב?".

שאלות שמטרתן שאיש המקצוע יחליט עבור בלקוח- "תגיד לי מה לעשות?".

לדוגמא: מישהי שסובלת מאוד מקשר עם בן זוגה ויודעת שהיא צריכה לעזוב אותו שואלת: "אז את חושבת שכדאי לי לעזוב אותו?". כבר עסקנו בנושא פעמים רבות. אבל היא רוצה לשמוע ממני תשובה ברורה וחד משמעית. לא כדאי להיכנס לפינה הזאת בד"כ. אנו מעוניינים שהלקוח יתמודד עם עצמו ולא איתנו. לכן אשתוק ואביט אליה, ואזמין ללא מילים את המידע לעלות מתוכה דרך המרווח השותק והמקבל שלי. זכרו איננו יועצים. לא נשכרנו לעבודתנו כי אנו יודעים את התשובות יותר טוב מהלקוח, אלא להיפך, אנו מלמדים את הלקוח לדוג את המידע מתוך עצמו.

כנ"ל שאלות כמו- "כדאי לי לעזוב את העבודה?", "מה לענות לו כשהוא מתקשר אלי?" ועוד.. וסייג קטן- במקרים מסוימים, ומאוד מאוד ספורים יש ערך לכך שנביע דעתנו. יש לבחור מקרים אלה בקפידה רבה, לזכור שיש לנו הרבה השפעה מודעת ולא מודעת על הלקוח. היו בטוחים בערך הברור של הבעת דעה מצידכם.

לסיכום, כמו כל דבר בחיים כמעט, כדי להיות טובים גם בשתיקות של קשר, צריך להתאמן. בהתחלה זה יכול להיות קצת מלאכותי, או לא פשוט בכלל, במיוחד אם אתם זקוקים לתחושה של התקדמות, עשייה, כיוון, דברים ברורים. אך עם הזמן תלמדו את עצמכם להרגיש היכן שתיקה היא התערבות מדויקת יותר מהתערבויות אחרות. נצלו את זמן השתיקה שלכם לנשום, ולחדד את הקשר עם עצמכם תוך כדי מפגש. כמי שמלמדת מאמנים ומטפלים, אני יכולה לספר לכם שזוהי מיומנות שלא מקדישים לה מספיק תשומת לב בתהליכי ההכשרה הראשוניים, אך כבודה הרב במקומה מונח.

שתיקה יכולה להיות מתנה של זמן ומרחב. אז צאו ושתקו לכם.

בהצלחה!

לפרטים נוספים על הקורס הקרוב הקליקו כאן

יעל זרעוני
בעלים

הרשמה לבלוג

הירשמו לבלוג שלנו כדי לקבל את הפוסטים החדשים ישירות לתיבת המייל שלכם (לפני כולם)

  • בנושא התפתחות אישית ומערכות יחסים.
  • מגוון כלים ליישום בחיים ובקליניקה.

הפעילות הבאה

מוזמנים לחלוק את התוכן עם חברים.

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

ומה אתם חושבים?

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן