fbpx

מאמנים ומטפלים, קבלו את 5 השאלות שאתם חייבים לדעת לשאול בכל תהליך שינוי

קטגוריות
עקבו אחרינו

מי הבעלים של החוויה הזאת? על בעלות ואחריות בשימוש בשפה המדוברת

מזג האוויר אשם- סיפור הרקע

ההשראה לכתיבת מאמר זה חיכתה לי בתיבת האינבוקס שלי. הסתכלתי על שורת הנושא: "מזג האוויר דחה לנו את התוכניות למופע". חייכתי לעצמי, בין שלל כישוריו של מזג האוויר, לא ידעתי שהוא גם יודע בעצמו לדחות דברים, דמיינתי אותו אומר בקול עז וסמכותי:" אני דוחה לכם את ההופעה".

מה גרם לכותב ההודעה להפוך את מזג האוויר לנושא, ולא לכתוב: "עקב מזג האוויר דחינו את המופע?"

במאמר הזה נענה על כך.

למה כדאי לכם לקרוא את המאמר

אתם מחפשים תבניות ודפוסים שמעכבים את האדם מלעשות שינוי. פתחו אוזניכם והקשיבו היטב לאופן בו הוא מתנסח, תוכלו ללמוד הרבה מאוד על הגישה שלו לדברים. בעזרת המאמר תוכלו לחדד את המיומנות שלכם לאבחן את תבנית הקושי שלו. (עוד על כך בקורס הגשטאלט)

עקרון חשוב של גישת הגשטאלט הוא להגדיל את המודעות של אדם

1. לחלקו באחריות על מצבו

2. לבעלות שלו על החוויה שלו

מהי בעלות (מתוך ויקיפדיה)

הבעלות היא כלל הזכויות בנכס נתון: חזקה -שליטה אפקטיבית, שימוש- הנאה מן הנכס ומפירותיו, שינוי או עיבוד הנכס , השמדתו, והקניית זכויות אלו לאחרים.

לאדם יכולה להיות בעלות על נכסים פיזיים, וגם על נכסים פסיכולוגים/ רוחניים.

אני הבעלים של ההצלחות שלי

הבה נבדוק אם ההגדרה של בעלות מתאימה גם לבעלות על חוויה/ אירוע- לדוגמא- ההצלחה האחרונה שלי, שמעתם עליה כבר?

אני מאוד גאה בה. ומרגישה שאני עשיתי, פעלתי, ואני יכולה להשתמש (לספר, לתאר ולהשוויץ בעניין)

ובטח גם להעביר לאחרים, או לא להזכיר בכלל.

כיף להיות הבעלים של חווית הצלחה.

יש פתגם שאומר- "להצלחה אבות רבים, והכישלון יתום."

דוגמאות לחויות חיוביות

במשפטים המתארים אירועים נעימים ולגיטימיים לאומרם, יופיע בד"כ גוף "אני".

דוגמאות:

"הלכתי לאימון קיקבוקס והיה פשוט מעולה"

"ישבתי ללמוד את החומר החדש והבנתי מה עלי לעשות"

"דיברתי איתו והוא הסכים לבוא לקראתי"

חוויות ללא בעלים

שימו לב למשפטים הבאים. מה חסר שם?

"אין תועלת שאגש לבחינה"

"העיניים שלי נוטות לבכי"

"אשתי חטפה את ה"מחלה" ויש התארגנות סביב זה"

"הרעשים בחדר מאוד מפריעים"

הדובר הנעלם

הבה נתייחס למשפטים מהפיסקה הקודמת:

בכל המשפטים שם העצם הפך נושא ראשי, ונעלם הדובר, או הקשר שלו עם האירוע.

מה הקשר ביני לבין האירוע?

"אין תועלת שאגש לבחינה"- למי אין תועלת לגשת לבחינה? או מי מרגיש חסר תועלת?

"העיניים שלי נוטות לבכי"- האם עיניים עצמאיות בשטח? או שהן מחוברות לאדם מסוים הנוטה לבכי?

"אשתי חטפה את ה"מחלה" ויש התארגנות סביב זה"- בטח כבר זיהיתם את המילה המכובסת- המחלה.(סרטן)

ומה פירוש הביטוי "יש התארגנות סביב זה". מי מתארגן? איך מתארגנים?

האם התארגנות היא גם מילה מכובסת? סביר להניח שכן. ואולי האיש הנחמד לא מש ממיטתה יום וליל. ומדוע אינו אומר זאת בפה גלוי?

"הרעשים בחדר מאוד מפריעים"- למי?

מתי המשפט ללא בעלים

כל חוויה שאנו חווים מלווה בפעילות פנימית רבה- אנו מפרשים, יוצקים משמעות, שופטים ומגיבים רגשית לאירועים. חלק ממה שקורה לנו, מוצא חן בעינינו, וחלק לא.

אדם מנסח משפט ללא בעלים כאשר החוויה לא לגיטימית בעיניו, או כאשר קשה לו לקחת אחריות על החוויה "זה קרה לי לא באשמתי, זה בגלל….". (נעמיק בקורס)

מהי חוויה לא לגיטימית:

א. אירועים שלא עולים בקנה אחד עם מערכת הערכים הרצויה שלו

ב. נושאים בהם הוא מתבייש או מרגיש אשמה

ג. כאשר הוא חושב שהוא פוגע באחרים ולא נעים לו.

מי אחראי- "זה לא אני זה פופטיץ"

כשאדם חווה שאין לו שליטה על האירועים, והוא לא אחראי, הוא גם לא ייקח עליהם בעלות:

"החיים הובילו אותי לשם" (אתה זה שהלכת, לא?)

"הגשמים הרטיבו אותי" (אתה זה שלא לקחת מטריה, נכון?)

מה עושים בתהליך השינוי

מסבים את תשומת ליבו שאמר משהו ולא ברור למי הוא מתכוון.מחפשים את הנושא ושואלים מי….?

מי אחראי?

מה בחרת? ואיך בחרת?

ומחדדים את נושא הבחירה החופשית. חשוב לזכור שמעבר לתיקונים סמנטים של המשפט, שינוי פנימי של גישת האדם יתבטא גם במילותיו. המודעות לאופן הניסוח מזמינה התבוננות בצורת החשיבה האוטומטית.

ולסיכום, ציטוט שאני אוהבת במיוחד.

"הַכל צָפוּי, וְהָרְשׁוּת נְתוּנָה, וּבְטוּב הָעוֹלָם נִדּוֹן.
וְהַכל לְפִי רב הַמַּעֲשֶׂה". (מסכת אבות)

פרטים על הקורס הקרוב כאן

הרשמה לבלוג

הירשמו לבלוג שלנו כדי לקבל את הפוסטים החדשים ישירות לתיבת המייל שלכם 

  • בנושא התפתחות אישית ומערכות יחסים.
  • מגוון כלים ליישום בחיים ובקליניקה.

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

ומה אתם חושבים?

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן