fbpx
פוסט אורח – מהו חלום

מאמנים ומטפלים, קבלו את 5 השאלות שאתם חייבים לדעת לשאול בכל תהליך שינוי

קטגוריות
עקבו אחרינו

פוסט אורח – מהו חלום

חלום הוא משהו ערטילאי, המעורר בלב הדהוד של געגוע ומשיכה להיות ב… לחוות את… יש בו משהו קסום מעורר ציפיה,התרגשות והנאה כלשהי (פיזית, קוגנטיבית,רגשית, רוחנית) אך לא בר השגה מעשית. חלום… כשההדהוד בלב מתחזק וכבר "מנדנד" לנו בנשמה, אנו מחליטים לחקור יותר, לפרוט לפרטים, ולהעמיק בהכרת ובידיעת הדבר אותו אנו חולמים. מתוך היכרות קוגנטיבית זו, אנו מתקשרים רגשית לחלום, ומתעורר בנו הרצון לממש אותו. כאן מתעוררים הפחדים והטיעונים התבוסתניים שלהם ומגיע הרגע להתגבר, בעזרת הרצון, על הצורך הטבעי להשאר באיזור הנוחות שלנו.

בשלב הזה הרצון הופך למטרה – אנו בודקים אפשרויות, אמצעים, ודרכים למימוש מעשי של החלום. להתגברות על מכשולים ומעכבים למיניהם, ונוקטים בפעולות המעשיות הממשיות הנדרשות לשלב הביצוע. 

כך הופך החלום למציאות.

מהו חלום NLP

התהליך הזה מוכר בתורת הנפש של החסידות (חב"ד) במושגים ובמונחים קבליים.

1) העקרון הוא שיש עולמות רוחניים גבוהים, מהם יורד ומצטמצם "אור" אלוקי, עד שמשתלשל אל עולמנו. ככל שהוא מתרחק ממקורו האלוקי שם למעלה, וככל שמתקרב לעולמנו המעשי, כאן למטה, ה"אור" נעשה פחות מזוכך, פחות רוחני, יותר ויותר דחוס עד שנהייה לדבר גשמי ומוחשי לגמרי. למשל: כל חפץ שנוצר בעולמנו, טרם היותו לחפץ, היה בראשיתו במחשבה וברעיון ערטילאי של אומן או בעל מלאכה. הרעיון עובר תהליך עד שקורם עור וגידים והופך להיות חפץ גשמי ממשי… (לא לשווא נקרא הדבר שנוצר חפץ – כי במישהו התעורר הרצון = חפצה נפשו…)
 
2) לאדם יש היבט שכלי -כוחות שכליים (חכמה, בינה, דעת) והיבט רגשי – וכוחות רגשיים (חסד,גבורה,תפארת,נצח,הוד,יסוד ). הרעיון שהופך לחלום נקרא "הברק המבריק",  המבזיק מעולמות רוחניים עליונים, והופך בסופו של התהליך,לגילוי ממשי, לחפץ. הברק המבריק מגיע כהבזק מהתענוג והרצון בכתר, אל החכמה, שהיא רעיון שלם ומאוחד, המתקבל בשכל, ורוצה לבוא לידי ביטוי. 
  
3) קיימים שלושה סוגי ביטוי, הנקראים "לבושי הנפש": מחשבה, דיבור ומעשה. המחשבה היא המצב הכי פנימי וקרובה למצב הרוחני הערטילאי, הדיבור כבר יותר חיצוני כי כבר מתחבר אל החוץ,ומאבד את החיבור עם המדבר אותו, והמעשה, שהוא התגשמות גלויה וחיצונית לאדם העושה, ובעלת קיום נפרד ממנו.  
"לבושי הנפש" "מלבישים" את הרעיון ב"ציור" של אותיות המחשבה וב"ציור" של אותיות הדיבור, ובעשיית המעשה בפועל. אלמלא לבושי הנפש,ללא הבגדים ל"גופה", הנפש,לא היתה יכולה לבוא לידי ביטוי. היתה נשארת חבויה במקומה בפנימיות
 

4)  הברק המבריק,הרעיון ב"חכמה", הוא כמו זרע שאין לו קיום וחיות אם לא זורעים אותו במצע כלשהו. מצע זה נקרא בקבלה ובחסידות "בינה".  על מנת שהזרע יתפתח והפוטנציאל הגלום בו יוכל לבוא לידי ביטוי, נדרש "משהו" כמו האדמה או רחמה של אשה, בהם הטביע הקב"ה את יכולת ההצמחה והגידול, המתרחשים ע"י הפרטת הזרע לפרטי פרטיו עד לנביטת שיבולת או עד לפקידתה של אשה לנשיאת עובר ברחמה. החכמה נקראת גם "אבא" והבינה נקראת גם "אמא". הקשר ביניהם הוא שהחכמה מעבירה את הזרע (שהבזיק בה הרעיון, החלום) לבינה, והבינה (הרוצה לממש את חלומה של החכמה)  מפתחת את הזרע לפרטי פרטיו ומגדלת אותו.

פסיכולוגיה יהודית
אלא שעד כה התהליך שכלתני בלבד. "הדעת" , הצלע השלישית של השכל, היא זו המחברת ("והאדם ידע את חוה" – "ידיעה" במובן חיבור והתקשרות קרובים מאוד) את המהלך השכלי שבתהליך, אל ההיבט הרגשי שלו. הדעת היא המקשרת את האדם רגשית אל מה שהשכל שלו חושב, רוצה, מפתח. בשלב זה "איכפת" לאדם מהעניין השכלי המעסיק אותו, הוא "מרגיש" אותו, לא רק חושב אותו, העניין "נוגע"  לו ,קרוב לו (בניגוד לערטילאיות הרחוקה של החלום)  ,הוא נקשר אליו נפשית.  ( העניין הופך להיות עבורו מטרה חשובה להשגה, כתוצאה מהחיבור הרגשי אל הרעיון השכלי).
 
ככל שהתהליך מתקדם, הרעיון הופך יותר ויותר לממשות…
 

*הטקסט נכתב ע"י כרמלה רוטר

 הדבר נלמד בביה"ס לתורת הנפש בשיטת הבעש"ט (פסיכולוגיה יהודית) בנשיאות הרב יצחק גינזבורג.

 
 
יעל זרעוני
בעלים

הרשמה לבלוג

הירשמו לבלוג שלנו כדי לקבל את הפוסטים החדשים ישירות לתיבת המייל שלכם (לפני כולם)

  • בנושא התפתחות אישית ומערכות יחסים.
  • מגוון כלים ליישום בחיים ובקליניקה.

הפעילות הבאה

מוזמנים לחלוק את התוכן עם חברים.

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

ומה אתם חושבים?

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן