fbpx

מאמנים ומטפלים, קבלו את 5 השאלות שאתם חייבים לדעת לשאול בכל תהליך שינוי

קטגוריות
עקבו אחרינו

מה אומרת לי הדמות על הכיסא הריק

" יום אחד אני כך ויום אחר כך. האם יש לי פיצול אישיות?"

"תעשי איתי כל מה שאת רוצה, העיקר שאעשה כבר את השינוי הזה" אמרה ציפי בדרמטיות. "אני תולה בך הרבה תקוות".

ציפי היא מטופלת חדשה. זאת הפגישה השנייה שלה, רק הכרנו והיא כל כך רוצה שינוי.

היא מתארת קושי להתחבר לאנשים אחרים, קושי למצוא חבר, וקושי להביע עצמה בחברה. היא בודדה. רוב הזמן היא ספונה בביתה עם אימה המזדקנת, מתוסכלת וכמהה לפגוש את העולם.

"אני לא מבינה איך זה", היא מתארת, "יום אחד אני באה לעבודה שמחה וצוהלת, אומרת לכולם שלום, חברותית ונחמדה, ולמחרת אני סגורה, מתעלמת מאחרים, לא רוצה שאף אחד אפילו יפנה אלי, מה קורה לי? אולי יש לי פיצול אישיות?"

"אני לא מכירה את עצמי"- הכרות עם רובדי האישיות לטובת השינוי

במאמר מוסגר אומר לכם כי ציפי נראית לי נורמאלית לגמרי, אף אחד מאיתנו הוא לא אותו הדבר כל הזמן, וחשוב להכיר את המנעד הפנימי הזה.

גישת הגשטאלט מציעה לנו להרחיב את המודעות לעצמנו, לתהליכים הפנימיים, למחשבות, לתחושות וע"י כך לגלות את התבניות והדפוסים היעילים, והלא יעילים שלנו.

ברור לי שציפי הגיעה לפגישות איתי, לא בגלל ציפי הבטוחה והזורמת, זאת שאומרת שלום לכולם, אלא בגלל ציפי חסרת הביטחון, הסגורה, שלא רוצה שיפנו אליה.

ולכן אני שואלת אותה, ספרי לי על ציפי הסגורה – מה היא חושבת, מה היא מרגישה, מה היא מאמינה על עצמה?"

ציפי תמהה, אני רואה את המבט המופתע על פניה- "אני לא יודעת, אף פעם לא חשבתי על זה כך, אין לי מושג".

מהי טכניקת הכיסא הריק

איך אוספים יותר מידע על התהליכים הפנימיים בתוך ציפי? ברור לי שהכרות עם ציפי הסגורה היא מפתח חשוב בהבנת הקשים והחסמים שלה.

כאן באה לעזרנו טכניקת הכיסא הריק. אני מביאה כיסא ריק נוסף ושמה מול ציפי. אפשר לעשות זאת באופן מטפורי או באופן ממשי, ומבקשת מציפי לדמיין שיושבת דמות מסוימת על הכיסא שאיתה היא עומדת לשוחח. אני יכולה להציע לציפי שנשים את אימה, את "ציפי הסגורה", מישהו מהעבודה וכו'. לבחירה את מי נשים על הכיסא הריק יש משמעות. וגם לכך יש שיקולים שונים. (נלמד בקורס הקרוב) אני בחרתי לעבוד עם "ציפי הבטוחה" "וציפי הסגורה"- הדמויות הפנימיות שבתוך ציפי ומערכת היחסים ביניהן.

אפשר להשתמש בטכניקת הכיסא הריק בתהליכי אימון וטיפול ובעבודה קבוצתית. במאמר אדגים אופן אחד של שימוש בטכניקה. אך ניתן להשתמש בה כאשר יש לאדם דילמות, קשיים במערכות יחסים עם אנשים, נושאים הקשורים לפרידה אבל ואובדן או קונפליקטים פנימיים ועם הסביבה.

ההכנה לקראת שימוש בטכניקה

לאדם שפוגש את הטכניקה הזאת לראשונה, היא נראית מאוד לא שגרתית. ואני גם אומרת זאת – "עכשיו נעשה תרגיל קצת לא שגרתי, שמערב דמיון, וזה בסדר גמור", אני מוסיפה בהומור, "כאן אנחנו עושים דברים מוזרים, ולפעמים שונים מן הרגיל שלנו."

לא כל אדם מוכן לעמוד בסיטואציה של לשוחח עם דמות וירטואלית שיושבת על כיסא.

מה הגורמים אותם כדאי לשקול לפני שמשתמשים בטכניקת הכיסא הריק

א. האם יש בינינו הכרות מוקדמת, בסיס של אמון ותחושה של חופש

ב. האם המטופל רציונאלי מקורקע והגיוני, או אולי זורם ועם חוש הומור.

ג. מה הנושא של המטופל – אם מדובר מנושאים הקשורים לבושה ומבוכה חברתית, יתכן שהוא יתבייש לעשות דברים שיכולים "לסכן אותו"- (שיעל לא תצחק עלי שאני עושה דברים מוזרים.)

ד. כמה ותק יש לנו ביחד, האם המטופל מכיר אותי ואת שיטות העבודה שלי, והוא בשל להצעות "מחוץ לקופסה".

הכיסא הריק של ציפי

למרות שציפי היא מטופלת חדשה, שהנושא שלה קשור ליחסים עם העולם, הרגשתי תחושה של זרימה במפגש, חשתי בנכונות שלה "לקפוץ למים", והחלטתי להשתמש בטכניקה.

"דמייני ש"ציפי הסגורה" יושבת על הכיסא הזה שלידך, את מצליחה לראות אותה?" שאלתי

"לא" היא עונה.

אני מחליטה להמשיך- כשאדם מדמיין את הדמות שעל הכיסא זהו סימן לחיבור ראשוני לדמות, אך לא כולם ויזואליים. לא חייבים להצליח לדמיין.

"שאלי אותה למה היא כל כך סגורה?" הנחיתי אותה לדובב את ציפי הוירטואלית. (עם שאלת "למה" שקל יחסית לענות עליה)

ציפי שאלה ללא מילים ופנתה אלי – "היא לא עונה לי, היא יושבת בכיסא ולא זזה".

אני יודעת שציפי לא מורגלת בשימוש בטכניקה ולכן אני מניחה שזה כנראה מביך אותה ולכן היא שואלת ללא מילים. (פרשנות שלי) אך מעבר לכך, ציפי אומרת שאף פעם לא חשבה להתיחס ל"ציפי הסגורה" באופן הזה.

מה כל כך גאוני בטכניקה הזאת- מצב הבעיה הוא לא טוטאלי

אדם שחווה קושי או בעיה, הוא כולו באופן טוטאלי בתוך מצב הבעיה, ולכן קשה לו יותר להתייחס לבעיה משום שכל הווייתו היא הבעיה, ואין מישהו אחר בתוכו שיתייחס אליה. כאשר אנו הופכים את מאפייני "מצב הבעיה" של אדם לדמות, ושמים אותה על כיסא, הדמות לובשת צורה וגבולות מוגדרים. עתה לא כל ציפי היא "ציפי הסגורה", אלא "ציפי הסגורה" יוצאת החוצה מתוך כלל ציפי, ואפשר להתייחס אליה כישות נפרדת ולראות אותה מהצד- ההרחקה והדיסוציאציה משמשים אותנו כדי להכיר יותר את הקושי ולהתייחס אליו באופן חדש.

טכניקות דומות באימון אישי ובגישת ה NLP

בגישות האימון האישי יש את טכניקת "מבט 360", המאפשר לראות מצב ממספר סיטואציות.

בגישת ה NLP קיימת הטכניקה של עמדות תפיסה. יש קוי דימיון בינה לבין טכניקת הכיסא הריק. הרי ה NLP מבוסס על הגשטאלט. אך הכיסא הריק היא טכניקה רחבה, שיש בה אפשרויות רבות יותר לתקשורת תוך ובין אישית ותפקיד איש המקצוע מגוון ומשמעותי. למעשה היא צורה יצירתית ופתוחה של תקשורת ממספר נקודות מבט, המערבת מימד חשוב מאוד של גישת הגשטאלט. חיבור- קונטקט, ובכך הערך הרב שלה על פני טכניקות דומות.

מה עושים שהמטופל לא יודע על עצמו מספיק

ציפי נבוכה, היא מדברת בזמן הווה לדמות שלה על הכיסא, אך הדמות לא מגיבה.

וזאת בדיוק הסיטואציה בה אני נכנסת לתמונה ומשחקת את אחת הדמויות.

אני אומרת לציפי:" אני אדבר איתה ואת תתרגמי, כי אני לא מבינה "ציפית".

יש מספר מצבים בהם יעיל יותר שאיש המקצוע ישחק את אחת הדמויות, כך המטופל רואה מודל אפשרי של תקשורת, ואיש המקצוע מעורב יותר בתוך מערכת היחסים עם המטופל.

א. כאשר המטופל מתקשה לבטא את עצמו.

ב. כאשר המטופל מבטא מעט את רגשותיו, ולא מעז לבטא רגשות חזקים הנובעים מן הסיטואציה.

ג. כאשר המטופל זקוק לתמיכה והכוונה.

המיומנות של איש המקצוע

לא מספיק שאיש המקצוע ידבר לכיסא הריק ויבקש מציפי לחזור על מה שהדמות אמרה. חשוב מאוד שהוא יהיה מחובר לסיטואציה. ירגיש את הזרמים בחדר, ישים לב אם הוא מתחבר, מה אני מדמיין, ומה הוא חש בגוף.

אני מתחילה לדבר ל"ציפי הסגורה" ואני שמה לב איך בדמיוני אני מדמיינת אותה נסגרת עוד ויושבת מכווצת בכיסא.

ציפי שמולי אומרת- "ציפי הסגורה אומרת שהיא מתביישת, לא נוח לה שאת פונה אליה."

אני פונה לדמות הוירטואלית:"ציפי את רוצה שאלך, או שנפסיק", אני מפנה מבט שואל לציפי האמיתית שיושבת על הכיסא מולי- " מה היא אמרה?" אני שואלת, " תתרגמי לי…"

"היא לא רוצה שתלכי, היא לא מבינה מה לא בסדר אצלה, היא רוצה שתגידי לה…"

הידד, מידע חדש עולה. האווירה בחדר משתנה. יש תקשורת בין ציפי שבחדר לציפי הסגורה שיושבת באופן דמיוני על הכיסא.

קשר חדש מתחיל

וזוהי רק תחילתה של מערכת יחסים, של הכרות של ציפי עם רבדיה, עם המאפיינים של כל דמות שלה, עם הצרכים שלה עם המניעים ועם החסמים.

אני אוהבת לעיתים לסיים פגישה עם ש.ב. נתתי לציפי לאסוף מידע בדרכים שונות על ציפי הסגורה ולהביא חומר לפגישה. קשר חדש מתחיל. הקשר של ציפי עם עצמה, וזה גם הבסיס לתהליך השינוי ביחסים בינה לבין הסביבה.

התועלות בשימוש בטכניקת הכיסא הריק

טכניקת הכיסא הריק עוזרת לברר מצבים, לפעמים שימוש חד פעמי בטכניקה משיג תוצאות מרשימות. ולעיתים, במיוחד כאשר מדובר במערכת יחסים פנימית בין חלקיו של אדם, תהליך בניית מערכת היחסים הוא ורכב ונעשה בהדרגה. אם מבצעים את הטכניקה הזאת בצורה מדויקת, תמיד יעלה מידע חדש מהלא מודע, כוונות נסתרות יהפכו למידע גלוי, והאדם יהיה יותר ברור לעצמו.

 

יעל זרעוני
בעלים

הרשמה לבלוג

הירשמו לבלוג שלנו כדי לקבל את הפוסטים החדשים ישירות לתיבת המייל שלכם (לפני כולם)

  • בנושא התפתחות אישית ומערכות יחסים.
  • מגוון כלים ליישום בחיים ובקליניקה.

הפעילות הבאה

מוזמנים לחלוק את התוכן עם חברים.

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

ומה אתם חושבים?

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן