fbpx

מאמנים ומטפלים, קבלו את 5 השאלות שאתם חייבים לדעת לשאול בכל תהליך שינוי

קטגוריות
עקבו אחרינו

קשיים בתהליך קבלת החלטות ופתרונות

קשיים בתהליך / אסטרטגיית קבלת ההחלטות

קשיים אסטרטגים יכולים לנבוע מאחד מהחסמים שתיארתי קודם, או מהרגלים לא נכונים שפיתחנו (אולי לקחנו דוגמא לא יעילה ממישהו קרוב).

בעיות הקשורות ליצירת אפשרויות בחירה

1. קשה לנו לדמיין את העתיד
2. אין לנו מספיק אפשרויות כדי לקבל החלטה- אופציה אחת או שתיים לעיתים לא מספיקות.
3. האדם ממשיך ליצור אפשרויות בחירה חדשות ללא דרך יציאה.

בעיות בייצוג אפשרויות בחירה

1. האופציות לא מיוצגות בכל החושים, לכן קשה יותר להעריך אותן. לדוגמא: אני מדמיין את האפשרויות העתידיות בראשי ורואה תמונה, אך איני חש דבר וגם איני שומע. זה יכול להקשות על אדם לאסוף מידע פנימי.
2. הקריטריונים לא משתנים בהתאם לנסיבות- יש שיכנו זאת- חוסר גמישות. לדוגמא: נסעתי לטיול בהודו והגעתי לכפר קטן, ואני מחפשת מקום לישון. אחד הקריטריונים שלי הוא מים חמים במקלחת, אך אין מים חמים בכל הכפר בברז, אלא רק בדלי. אשאר תקועה משום שהקריטריון לא השתנה, למרות שהנסיבות השתנו.

בעיות בהערכת אפשרויות

1. הקריטריונים לקבלת ההחלטה רבים מידי, ולכן קשה לקבל החלטה ולפעול- לדוגמא: יש לי 20 קריטריונים לקניית ספה או למציאת בן זוג..
2. כל הקריטריונים חשובים באותה מידה (עסקנו בכך גם בפרק של החסמים)

כשקריטריון של הסביבה פוגש את הצורך של האדם

לעיתים הם סותרים, ואז נוצר קונפליקט

פתרונות

למי שקרא עד כאן, אני מתארת לעצמי שהבחנתם שקבלת ההחלטות יכול להיות נושא עמוק ומהותי מאוד, או לחילופין להסתכם בשינוי אסטרטגיות והרגלים. הדבר החשוב הוא לזהות בצורה מדויקת את הקושי, וכפי שמציעה גישת הגשטאלט, להגדיל את המודעות של האדם למה שיש. מספר טיפים שיכולים לתרום למתלבטים.

1. קבלו החלטות בעמידה- כאשר אדם עומד, הוא יכול להגדיל את מהירות עיבוד המידע שלו כמעט ב 20 אחוזים במטלות הכרוכות בקבלת החלטות מהירה, אומר ד"ר ורקרויסן, פרופסור עמית לגורמים אנושיים. ממצאי הניסויים, הוא אומר, מצביעים שהפסקות למנוחה מהעבודה מסייעות בפינוי הדרך לקבלת החלטות מהירה יותר.

2. יש החלטות שכאשר מגיעים למבוי סתום, כדאי להניח אותם בצד, ו"לישון עליהן לילה", הלא מודע ממשיך לעבוד בשינה, ועושה חיבורים יצירתיים המאפשרים מציאת פתרונות טובים.

3. כשיש התלבטות בין שני דברים, רשום את רשימת השיקולים לכל צד, תן ציון לכל עדיפות ושקלל את הציונים, אל תשכח לתת מקום לאינטואיציה, תן לה ערך מספרי.

4. דמיין מישהו שאתה מעריך. מה הוא היה אומר על ההתלבטות שלך, ואיזה החלטה הוא היה מקבל בסיטואציה הזאת.

5. כדאי ורצוי לעבוד עם הדמיון. אתאר בקיצור דמיון מודרך אותו אתה יכול לעשות עם עצמך, או עם אחרים. נניח ואתה מתלבט בין שתי אפשרויות. דמיין שאתה במסדרון עם שתי דלתות, כמספר האפשרויות שלך. בכל פעם אתה פותח דלת ונכנס לעולם דמיוני בו מתרחשים אירועים וסיטואציות בהתאם לאחת מאפשרות הבחירה שלך. דמיין קדימה בזמן שלושה חודשים- עתיד בינוני. ודמיין קדימה בזמן כעבור שנה עד שלוש- עתיד רחוק. אח"כ סגור את הדלת צא למסדרון. שים לב לחוויה הגופנית- גם כשאתה בתוך העולם הדמיוני של הבחירה שלך, וגם כשאתה יוצא למסדרון.

אח"כ פתח דלת אחרת ובה יתקיים עולם דמיוני בתאם לאפשרות הבחירה הנוספת שלך. לדוגמא מישהי שמתלבטת האם להתחתן עם בן הזוג שלה או לא. כשתפתח דלת אחת, תכנס לעולם בו ההתרחשויות יתאימו לכך שהתחתנה והיא תדמיין עתיד קרוב ועתיד בינוני. כשתפתח דלת שנייה יתרחש עולם דמיוני שיבטא את האפשרות שלא התחתנה איתו.

6. הסתכלו מהצד על הסיטואציה.

7. והטיפ הכי חשוב שמאפיין מצליחנים- החליטו עכשיו!!!!!, כן כן. ממש עכשיו. לא באימפולסיביות, אלה בשיקול דעת וזכרו, החלטות מתבטאות בעולם המעשה.

יעל זרעוני
בעלים

הרשמה לבלוג

הירשמו לבלוג שלנו כדי לקבל את הפוסטים החדשים ישירות לתיבת המייל שלכם (לפני כולם)

  • בנושא התפתחות אישית ומערכות יחסים.
  • מגוון כלים ליישום בחיים ובקליניקה.

הפעילות הבאה

מוזמנים לחלוק את התוכן עם חברים.

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

ומה אתם חושבים?

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן