על שיטת NLP – גשטאלט

מאמנים ומטפלים, קבלו את 5 השאלות שאתם חייבים לדעת לשאול בכל תהליך שינוי

קטגוריות
עקבו אחרינו

על שיטת NLP – גשטאלט

כבר שמעת שכדאי ללמוד NLP, ואולי נחשפת לסדנה מרתקת בגשטאלט ונדלקת על התחום. ואת בעיקר רוצה כלים נוספים, הרחבה של הידע שיש לך, וגם להמשיך את מסע ההתפתחות שלך.

המאמר הבא יסביר לך למה כדאי ללמוד את הגישה המשולבת NLP גשטאלט. מה היתרונות הגדולים של גישה זאת על פני הלימוד של כל גישה בנפרד.

מהו NLP ומהי גישת הגשטאלט

NLP הפכה לגישה פופולארית בשנים האחרונות ולא בכדי, זוהי גישה קלה לישום המאפשרת לעשות שינויים באמצעות התת מודע. אנו משתמשים בעבודה עם דמיון, וכלים לחקור את השפה המדוברת ושפת הגוף של האדם. NLP בנוי מטכניקות מובנות שהוכיחו את יעילותן.

פירוש המילה גשטאלט הוא תבנית. גשטאלט היא הגישה האופטימית הראשונה שהתפתחה הרואה את הכוחות שיש באדם. גשטאלט מהווה מקור והשראה לשיטות רבות אחרות כמו  התמקדות, NLP, וויס דיאלוג, האקומי ועוד.

בשימוש בגשטאלט אנחנו מתחברים לתת מודע, אך שער הכניסה לשם הוא "הרגע הזה". אנו מבקשים מאדם להגדיל את המודעות שלו למה שקורה לו כרגע כשהוא חושב על הנושא שמעסיק אותו. וכשהוא מחובר לגוף ולנשימה עולה מידע אותנטי מהתת מודע.

המשותף ל NLP וגשטאלט

שתי הגישות עובדות עם התת מודע. זהו הרובד הסמוי בו נמצאים החסמים, הזיכרונות, האמונות, חלק מהרגשות, וגם הפתרונות והכוחות שלנו.

בתהליכי שינוי, עבודה עם מימד התת מודע עוקף את המיינד-  החלק החושב שלנו שלעיתים מסתובב במעגלים, ומשאיר אותנו בתוך אותן תבניות ישנות.

החיבור לתת מודע מאפשר לאדם לשנות בצורה מהותית ויסודית דפוסים וחסמים.

מה השוני בין שתי הגישות

NLP בשימושה הנפוץ היא גישה אנליטית, מתוכננת, מובנית, שעובדת כמו נוסחה. המנחה שואל את האדם לאן ירצה להגיע, מה התוצאה שירצה להשיג בעתיד, ומשתמש באחת הטכניקות הנפלאות של הגישה.

לדוגמא: אדם שמגיע לאימון או טיפול כי הוא רוצה לבטא את הקול שלו בעבודה או במשפחה אך מתבייש.

 

גישת ה NLP

היא גישה מכוונת עתיד. נבקש מהאדם לדמיין את המצב הרצוי, לאחר שהתגבר על הקושי, ולהתאמן על "תמונת העתיד המנצחת" כל יום. נתרגל איתו טכניקה לטיפול בפחדים, או טכניקה לשינוי אמונות. מנחה ה NLP הוא אקטיבי עם גישה מכוונת. הוא היודע. הוא "מפעיל" את הטכניקה על האדם.

ב NLP יש דגש רב על יצירת מציאות. אנחנו מבקשים לתכנת את עצמנו במסרים מעודדים, משפטים מחזקים, תמונות דמיוניות מיטיבות. אין ואקום במוח, תמיד אנחנו חושבים ועוסקים במשהו, עדיף שזה יהיה משהו חיובי.

 

גישת הגשטאלט

היא גישה מכוונת הווה. אנחנו מתעניינים איך נוכל "לפגוש את הבעיה" ברגע הזה. ממש לחוות איך הדפוס בא לידי ביטוי בקליניקה.

גישת הגשטאלט גורסת כי ככל שנשכיל עכשיו להיות ולהתנהג כמו שאנחנו רוצים בעתיד, כך השינוי יגיע מן הפנים החוצה.

גישת הגשטאלט מחזקת את הקשר עם הגוף כמקור מידע. המטפל יבקש מהאדם לשים לב, בזמן שהוא חושב על הקושי שלו, מה הוא מרגיש ומה הוא חש בגוף. אחד הכלים החזקים של גשטאלט הוא שאפשר לשוחח  בדמיון עם תחושות גוף ולהאניש אותם –  כאילו הם היו דמות אנושית, וכך לשפר את התקשורת של אדם עם עצמו. אפשר לדבר (שיחות בדמיון) עם כיווץ בגוף, מערבולת פנימית, תחושת שמחה, כתפיים, עיניים. כל תשובה שאדם מקבל בדמיון היא שיחה עם התת מודע. מטרת המפגש היא חקירה הדדית ולימוד משותף.

אם נתייחס לדוגמא שנתתי בפסקה הקודמת: אדם שמגיע לאימון או טיפול כי הוא רוצה לבטא את הקול שלו בעבודה או במשפחה אך מתבייש. בעבודה בגישת הגשטאלט, ככל שהוא יצליח לבטא את הקול שלו מול המנחה בפגישה, להביע בקול את הקשיים שלו, ואת מה שהוא מתבייש לחשוף, כך הוא מתאמן בזמן הווה על המטרה אותה ירצה להשיג. המפגש בין המטפל למטופל הוא מעבדה ליחסים, מעבדה בה אפשר ללמוד על קשר אנושי, להתאמן ולהעז להגיע למקומות חדשים בתוך עצמי בנוכחות תומכת של המנחה.

העבודה בגשטאלט משולה לעבודה עם הלב. העבודה ב NLP משולה לעבודה עם הראש. ובצורה ארכיטיפית  הגשטאלט הוא האמא וה NLP הוא האבא.

האבא הארכיטיפי בד"כ מדרבן קדימה, והאמא נותנת חיבוק הכלה, והרגשה שאדם בדיוק בסדר כמו שהוא. ובמצב מיטבי אנחנו זקוקים לשתי האיכויות.

השוואה בין NLP לגשטאלט

גשטאלטNLP
המשותףשתי הגישות עובדות עם התת מודע
התוכן הוא לא העיקר, אלא המבנה
שינויים יעילים, מהירים וארוכי טווח
טכניקות עם מאפיינים דומים
השונההוליסטיתליניארית
מבוססת קשרמבוססת יעדים
מפגש עם ה"עכשיו"ניהול עתיד
יחסים דיאלוגים בין המנחה למונחהגישה מכוונת של המנחה
עובדים עם "מה שעולה" ומה שקיים עכשיומעלים נושא לעבודה מהמודע
פיתוח מודעות עצמיתפיתוח גישה פרואקטיבית

גישת ה NLP- גשטאלט היא גישה שממקסמת את היתרונות שיש בתוך כל גישה.

הסינרגיה בין NLP וגשטאלט יוצרת אינטגרציה חדשה ויעילה.

 

5 סיבות ללמוד את הגישה המשולבת NLP– גשטאלט

  1. דיוק בתהליך האבחון
  2. לאמן אנשים להקשיב לחיים שלהם בצורה מאוזנת – גם לרגע הזה וגם לעתיד.
  3. ללמד אנשים לעבוד בשיתוף פעולה בין הלב לבין הראש.
  4. לחבר אנשים לכוחות של העכשיו – כדי לחיות במלואנו ולא להחמיץ את החיים.
  5. התייחסות מערכתית – הוליסטית. שינוי ברמת התבנית.
  6. גישה פרואקטיבית מכוונת הגשמה.

 

 דיוק באבחון

אדם בא לפגישה ואומר, אני מאמין שאני לא יכול לרזות. אני רוצה לשנות את האמונה הזאת.

מי שעובד רק עם NLP מתייחס לבקשה ולאבחנה של האדם כמו שהובעו, ומפעיל טכניקה לשינוי אמונות. אך שימו לב, האדם שביקש לשנות אמונות דיבר מתוך מה שידוע לו, זהו המודע שלו. המודע שלנו תמיד יודע חלק מתוך כלל המידע.

בגישת ה NLP גשטאלט המנחה שם לב ואוסף קשת רחבה של נתונים –  גם מה שאדם אומר, וגם המנחה מבקש מהאדם לשים לב לגוף שלו בזמן שהוא מתאר את הבעיה, ולשים לב איך הגוף מגיב לנושא. המנחה שם לב לשפת הגוף של האדם, במיוחד לתנועות גוף חדשות שמופיעות בעץ שהאדם מתאר את הבעיה, שלא בלטו לפני שהוא התחיל לדבר. רגל שזזה, גבה שקצת נמתחת, כל תנועה חדשה היא שער לתקשורת עם התת מודע, והמידע מהגוף הוא תמיד אותנטי ומשמעותי.

המנחה שם לב לגוף של עצמו ולשינויים בו בזמן שהאדם מדבר. הגוף הוא כלי עבור המנחה. שינויים בנשימה, כיווץ, רגש שעולה ולא היה לפני הפגישה. אצל המנחה המכוונן אלו גם סימנים למידע שיש בשדה התקשורת עם האדם.

בקורס NLP גשטאלט אנו לומדים לקרוא את הסימנים הכמעט בלתי נראים, ולגשת מתוכם בצורה מאוד יעילה ומהירה למידע משמעותי שעולה מתוך התת מודע. חלק קטן מתוך התקשורת הוא המילים, יש הרבה תשומת לב לחושים למידע מהם, לגוף ולחיבור לאינטואיציה.

לאמן אנשים להקשיב לחיים שלהם בצורה מאוזנת –  גם לרגע הזה וגם לעתיד

בעולם האמיתי אנחנו חיים בכמה מישורי קיום ובכמה תפקידים זוהי יכולת אנושית של כל אחד. אני גם אמא, גם בת זוג, גם מרצה וגם בת ועוד. בכל רגע נתון מהיומיום אני מקבלת החלטות לגבי איך שנכון לי לנהוג –  האם להקשיב לרגע הזה, או לפעול מתוך ראיית התוצאות הרצויות בעתיד. לדוגמא :  אני עובדת עם המחשב, והבת שלי מגיעה ומבקשת שאשחק איתה. האם להיענות לה (חיבור לרגע הזה), או לבחור להמשיך לעבוד כדי להשיג את התוצאה העתידית שאני רוצה בעבודה. אנשים שחותרים באופן מתמיד רק לתוצאות רצויות בעתיד, בלי לעצור לשהות או לנשום, חווים מצוקה ושמחת החיים שלהם קטנה.

אנשים שמחוברים רק לרגע הזה, יכולים למצוא את עצמם תלושים וללא כיוון.

כולנו שואפים לאיזון. אנחנו רוצים גם להגשים את עצמנו, וגם למצות כל יום במלואו. גישת ה NLP- גשטאלט מלמדת בדיוק את זה. איך לבחור בחירות נכונות ומדויקות לי שיובילו אותי לאיזון של המכלול שאני.

ללמד אנשים לעבוד בשיתוף פעולה בין הלב לבין הראש.

כשנולדנו, היינו מחוברים ללב, הסתכלנו על העולם בפליאה והשתאות, התעניינו בקרן שמש שנוגעת בעלים. אך מאז אותם ימים עשינו דרך ארוכה. היינו צריכים להתאים את עצמנו לאבא, לבקשות של אמא, לדרישות של מערכת החינוך. היינו צריכים לצמצם חלק מההבעה הרגשית שלנו, לדחוק הצידה את הרצונות את הצרכים שלנו לעיתים. למדנו להשתמש בראש, למדנו להפעיל אותו, למדנו שאנחנו זה המחשבות שלנו. וכשהראש מנהל את שאר המערכת שלנו, יש לנו פחות הקשבה, פחות שמחה ואנחנו יודעים לדחוק או למשמע את עצמנו לתוצאות והישגים. רוב האנשים בעולם המודרני משתמשים בראש שלהם כמנהל היחידי של הגוף ושל החיים שלהם, ולעיתים חווים שמשהו חסר, שהם לא במקום שהם רוצים להיות בו בדיוק. הדרך להגיע לשם היא להקשיב ללב, לביטוי הרגשי האותנטי, לקול הפנימי שלנו, שאם לא מפריעים לו, הוא יודע בדיוק מה הוא צריך ורוצה. המסע של רוב האנשים שמבקשים שינוי הוא מסע לחיבור בין הראש והלב. בין האיכויות הנפלאות של כל אחד מהם.

גישת ה NLP גשטאלט נותנת מענה לצרכי הראש –  להשיג, להתקדם, לראות תוצאות, לבין צרכי הנפגש והנשמה, להרגיש, לבטא את עצמי כמו שאני ולהרגיש שלם ובמלואי בקבלה מלאה.

לחבר אנשים לכוחו של העכשיו – כדי לחיות במלואנו ולא להחמיץ את החיים.

כשתהיו בסוף ימיכם, על מה תצטערו? מה באמת חשוב בחיים האלה? לא תוכלו לקחת איתכם כל הישג חומרי זה או אחר. אז איך אפשר למצות במלואו כל רגע מהחיים האלה, ובבוא העת, להישען אחורה בסיפוק ולהגיד לעצמי, כן, חייתי את החיים האלה במלואם, אני מרגיש שלם.

המפתח לכך הוא אחד הסודות הגדולים והפשוטים שנמצאים כל כך קרוב, החיבור ל"כאן ועכשיו". בעולם המודרני אנו מלאים בהסחות דעת, המדיה – פייסבוק וואטס -אפ טלויזה, מחשב שמבקשים את תשומת ליבנו להתעניין ב"שם ואז". אפשר להעביר את היומיום כשהתודעה שלי שטה במחוזות רחוקים של עתיד ועבר למקרא פוסטים מעניינים בפייסבוק ובמחשבות על מה לא עשיתי ואני צריך לעשות, או מה היה או יהיה.

כדי להתחבר לרגע הזה יש להקשיב לגוף, לנשום, להסתכל סביב, לראות את מה שיש באמת, בלי מסך ערפילי של מחשבות מפריעות. איך נשארים נוכחים בתוך הרגע. ה"כאן ועכשיו"? זה הדבר היחידי שקיים באמת, איך לא נותנים לו התפייד לתוך הראש? אנשים שמתחברים לרגע הזה חווים יותר סיפוק, יודעים ליהנות מהרגעים הקטנים ולגלות שהם לא קטנים בכלל, לומדים להקשיב למקור הפנימי שלהם ולקבל החלטות שנכונות להם ולא מתוך מה שמקובל, או רצוי לעשות. אלו אנשים שגרים בבית האמיתי שתמיד נמצא איתנו – הגוף. רוצים להתחבר לרגע הזה? תתאמנו בנוכחות. לומדים זאת בשיטת NLP- גשטאלט.

התייחסות מערכתית –  הוליסטית הכל קשור

החיים שלנו הם מארג בו דבר קשור לדבר. כל שדה בחיים קשור לשני. נניח שאדם בא לאימון או טיפול כי יש לו התפרצויות כעס על הילדים. נצטרך לעבוד איתו בכמה מישורים –  אם הוא מתפרץ, אז היכן בחיים הוא בולע. עודף במקום אחד בחיים מצביע על חוסר במקום אחר. אם הוא מרגיש הרבה כעס על הסביבה, אז מה קורה במערכת היחסים בינו לבינו. איך הוא מרגיש כלפי עצמו? מה הטריגרים שגורמים לו להתפרץ מול הסביבה, ומה האמונות שקשורות לכך, ואיך זה קשור לכאב שלו שאולי הוא לא מבטא בינו לבינו, ואולי גם לא התחיל עכשיו אלא בילדות הרחוקה.

אנחנו מחפשים את הקשרים בין מישורי החיים –  במשפחה, בזוגיות בעבודה. אנחנו מחפשים את הקשרים בין התנהגויות, ובעיקר אנו מחפשים דפוס או תבנית שבאים לידי ביטוי באירועים שונים בזמן. אך יש להם אותו מבנה של רגשות התנהגויות ואמונות.

בשיטת ה NLP גשטאלט אנו לומדים לזהות דפוסים, ולעבוד עם אדם על שינוי תבנית ברמת העומק שלה כמו בדוגמא שלפנינו. שינוי התפיסה שאסור לי להיות מי שאני ישפיע על מישורים רבים אצל האדם. שינוי תבנית משמעו הוספת אפשרויות במקום שאדם מכיר אפשרות אחת, שינוי רצף רגשי, הטמעת אמונות חדשות.

גישה פרואקטיבית מכוונת הגשמה

כל מציאות נוצרת קודם כל בדמיון. ככל שהתמונות העתידיות בדמיוננו תהיינה חיות, צבעוניות ושמחות. כך הן יצרו אצלנו מוטיבציה של הגשמה. באמצעות הגדלת המודעות העצמת ילמד האדם ברגעים רבים בחייו לשים לב ל"מה שיש" במחשבותיו. וגם לבחור בכל פעם מחדש מה נכון לו שימלא את התודעה שלו. לפעמים חשוב לכאוב או להיות עצוב "להיות עם הרגש", ולעיתים זהו הרגל מחשבתי שלא מקדם אותו למקום חדש. יכולת הזיהוי שתתפתח לאדם המתרגל NLP- גשטאלט תאפשר לו להבחין בין השניים ולהוביל את עצמו למקום המדויק עבורו.

לסיכום

שיטת ה NLP גשטאלט היא יותר מאשר רק שיטה. היא אורח חיים ותפיסת עולם של מודעות עצמית, של חיים מתוך חיבור ואינטואיציה, של גישה המכוונת למידה וניהול עצמי לטובת הגשמה אישית.

יצירת מציאות קודם כל עם העוצמה של הדמיון. זוהי דרך להבין מערכות יחסים וקשר אנושי לעומק עם אחרים, ובעיקר לטפח קשר טוב עם עצמנו וכל החלקים והרבדים שלנו.

למה NLP– גשטאלט?

פיתחתי את NLP- גשטאלט כי הגישה מתאימה בדיוק לתפיסת עולמי. תפיסת ה"גם וגם". יש לנהל את העתיד, להתחבר לחזון, להתמלא במשאבים באופן מכוון, פרואקטיבי.

ובמקביל יש לחיות את הרגע הזה מתוך הקשבה מלאה ותוך לקיחה בחשבון של התוצאות הקצרות והארוכות טווח. זוהי אומנות האיזון, אומנות האינטגרציה בין מישורי הקיום שלנו וחיבור לשפע האפשרויות.

רוצים פרטים נוספים על ההכשרה?

התקשרו ל: 052-8134591

יעל זרעוני
בעלים

הרשמה לבלוג

הירשמו לבלוג שלנו כדי לקבל את הפוסטים החדשים ישירות לתיבת המייל שלכם (לפני כולם)

  • בנושא התפתחות אישית ומערכות יחסים.
  • מגוון כלים ליישום בחיים ובקליניקה.

הפעילות הבאה

מוזמנים לחלוק את התוכן עם חברים.

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

ומה אתם חושבים?

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן