מטאפורה ככלי לשינוי

בתוך המפגש עם מתאמנים/מטופלים, טמון כלי עבודה סופר-אפקטיבי, שיכול בקלות להתבזבז אם לא נבחין בו: המטאפורה. הכוונה היא לשימוש של אדם בביטויים ציוריים כדי לתאר באופן אסוציאטיבי את עולמו הפנימי. גישת הגשטאלט עוסקת בהרחבת המודעות, והשפה המדוברת היא אחד מערוצי המידע המלאים והזמינים לנו ביותר לחקירה. כל כך הרבה מידע טמון בבחירת המילים והביטויים שלנו! כאשר מטופל/מתאמן משתמש במטאפורה, הוא נותן לנו מידע יקר-ערך על איך האופן בו הוא תופס את המציאות, ופותח שער וגישה למוח ימין – מקור האינטואיציה, הידע והחכמה. בעבודה נכונה, המטאפורה הופכת להיות כלי מהיר ועוצמתי לשינוי.

בסדנה "מטאפורה ככלי לשינוי" נלמד ונתרגל שימוש במטאפורות במספר רבדים:

המטאפורות שמעלה המטופל

תלמדו לזהות מטאפורה ולחקור אותה לעומקה. בעזרת שאלות, דמיון מודרך ושימוש בחומרים של המטאפורה עצמה, נלמד אותה "מבפנים" ונבחן מהם המרכיבים שלה, מה מגלים אם בוחנים אותה מזוויות שונות, האם ניתן לערוך בה שינויים? איפה הנקודה העיוורת בתוך המטאפורה, מהם כיווני התנועה והפעולה במטאפורה, ואיך אפשר "לתכנת את המוח" למטאפורות יעילות שממלאות את האדם בתחושת יכולת, הצלחה והשראה. 

מטאפורות שעולות ביוזמת המטפל

תלמדו איך לגשת ישירות למאגר המידע של אדם על ידי שימוש במטאפורות. איזה שאלות לשאול כדי להעלות את המטאפורות שמגיעות מעולמו הפנימי, ואיך ליצור בעצמכם מטאפורות שישמשו אותו. מטאפורות חדשות הן מפות חדשות של תודעה – מושגים חדשים לפרש באמצעותם את המציאות, והן משמשות את האדם כמו עוגנים בתהליך ההתפתחות שלו. זוהי נקודה מאוד חשובה, משום שהמפה הפנימית של אדם איננה סטטית, והבחירה שלו (לרוב הלא מודעת) להשתמש בביטויים מסוימים, ממשיכה ומשמרת את תבנית החשיבה שלו.

מה יקרה אם נסיר את המטאפורות

לפעמים נראה שאדם נאחז במטאפורה כלשהי כאמצעי להימנע ממפגש עם העובדות ועם המציאות. לדוגמה: מטופל לא מסוגל לספר דבר מה לאביו, וכשהאפשרות לשוחח עם אביו על הנושא עולה הוא שב שוב ושוב לביטוי "הוא ישבר, הוא יתפרק"… נבחין שהביטויים האלה הם שימוש במטאפורה שבה המטופל מדמה מצב שאביו נשבר כמו כלי. לאחר שנחקור את המטאפורה נוכל להפריד אותה מהמציאות, שהרי אנשים אינם כלי זכוכית… ונוכל לבקש ממנו לתאר את המציאות האישית שלו ללא שימוש במטאפורה, אלא תיאור עובדות אובייקטיביות. דוגמא לתיאור אובייקטיבי במקום המילים ישבר / יתפרק: "אני חושש שהוא יחוש ברע או יחלה, שהוא יבכה ויכנס לדיכאון, אני חושש שהוא יאשים אותי בהאשמות שיהיה לי קשה לספוג, שזה יגרום לסכסוך בינו לבין אמי" וכדומה. כעת נוכל לבחון כל חשש כזה לגופו, ולבדוק מה תחומי האחריות של המטופל ביחס לתגובותיו האפשריות של האב. 

אתם מוזמנים לסדנת עומק חווייתית שבה נצלול לעומקן של המטאפורות, ונגלה את העושר שהן מציעות לנו ככלי עבודה בטיפול ובאימון. הסדנה כוללת כלים פרקטיים אותם תוכלו ליישם באופן מידי. הסדנה מיועדת לאנשי מקצוע: מטפלים, מאמנים אישיים, יועצים חינוכיים, עובדים סוציאליים, יועצים ארגוניים ומנחי קבוצות.

רוצים לקבל מידע נוסף אודות הקורס?