מהו גשטאלט?

מדוע ללמוד גשטאלט?
ועל החיבור בין גשטאלט ו NLP

הגשטאלט היא תפיסת עולם וגישה לחיים שניתן ליישם במגוון תחומים כגון: הנחיה, אימון, טיפול, עיצוב, חינוך, פוליטיקה, פרסום ועוד. באמצעות הגשטאלט יכול אדם להעלות את רמת המודעות העצמית, לקחת בעלות ואחריות אישית על חייו ולהרחיב את יכולות הבחירה שלו.

גישת הגשטאלט התחילה להתפתח בשנות ה-40 ע"י פריץ פרלס, שהיה רופא ואיש אשכולות. פרלס שאב את השראתו מתיאוריות ומזרמים נוספים שצמחו באותה תקופה: אקזיסטנציאליזם, עקרונות התפיסה, זן בודהיזם, תיאורית השדה, פסיכודרמה, פסיכותרפיה גופנית, ועוד. הגשטאלט התפתח בתחילה כתיאוריה, המסבירה איך אנשים מארגנים אינפורמציה *ומשתמשים בה בהתייחסותם זה אל זה, אל עצמם ואל העולם. סביב התובנות שצמחו מהתיאוריה התפתחה תרפיית הגשטאלט – זרם בפסיכולוגיה המודרנית, שמקיים אינטגרציה של גישות פילוסופיות ופסיכולוגיות רבות.

תרפיית הגשטאלט מתבססת על מספר עקרונות:

איך מתנהל מפגש אישי בגישת הגשטלאט

במפגש אנו מתייחסים לכל מה שקורה ב"כאן ועכשיו" בקליניקה: תחושות פיזיות, מחשבות, רגשות, מצב רוח, זיכרון שעולה לפתע כאילו משום מקום, עבודה עם חלומות וסימבולים ועוד. כל זאת בהקשר של התוכן המילולי שמעלה האדם. אנו שמים לב איך אדם חווה את הסיפור בכאן ועכשיו, ומחפשים לזהות מהי התבנית שמסתתרת מאחורי המילים. מהו הסיפור החיצוני של אדם, ומהו הסיפור הפנימי הלא מודע שלו.

הכלים בהם משתמשים לאבחון והתערבות משלבים שיחה עם עבודה בתנועה, דמיון מודרך, סימולציה, עבודה עם קול, עם אומנות ואימפרוביזציה. ניתן להשתמש בכל דרך יצירתית המאפשרת הנכחה ומפגש עם התכנים הלא מודעים במימד ההווה, ברגע הזה.
הגישה מדגישה את הכוחות של האדם ולא את הפתולוגיה, וניתנת ליישום באימון אישי, הנחייה, טיפול ייעוץ פרטני, זוגי, קבוצתי וארגוני, וגם בעולם החינוך.