fbpx

מאמנים ומטפלים, קבלו את 5 השאלות שאתם חייבים לדעת לשאול בכל תהליך שינוי

קטגוריות
עקבו אחרינו

"לעבור דרך החוויה"- איך חיבור רגשי לחוויה מסייע בתהליך השינוי

הוא יושב בקליניקה ומספר לכם על כמה היה קשה לו לדבר עם בת הזוג שלו בדייט ובאותה נשימה ממשיך לנתח את כל הדברים האפשריים בסיטואציה: מה היה יכול להגיד, איזה משפטים היו יותר מתאימים, איך הייתה שפת הגוף שלו, ומה היה צריך לומר במקום מה שאמר. אם תשתפו איתו פעולה ותעברו איתו למישור ההתנהגותי. יכול להיות שבדייט הבא יהיה לו תסריט שיחה מצוין, אבל עדיין הוא ישאר עם אותם קשיים רגשיים. (לדוגמא: הוא מפחד שיצחקו עליו). ניתן ליצר ערך ארוך טווח עבור אותו מתאמן/מטופל אם נעזור לו ללמוד על עצמו. האם שאלתם במקרה את עצמכם, לאן נעלם הקושי הרגשי שלו בשעה שהוא מתחיל לנתח מאורעות הדייט? תפקידכם הוא לעזור לו להתבונן במהלך שביצע באופן לא מודע, ולעזור לו להתחבר מחדש לחוויה. כי בקושי טמון האוצר, הקושי הוא חלון ההזדמנויות דרכו אפשר להתחבר לעניינים לא גמורים מהעבר, לסגור אותם ביחד ולהתפנות לחיות את ההווה הרצוי.

ישנן הרבה סיבות שגורמות לאדם לא לעשות את השינוי אליו הוא מייחל. גישת הגשטאלט נותנת מפת דרכים יעילה באמצעותה אפשר לאבחן את "מעכבי השינוי", וכמובן מציעה משנה סדורה המאפשרת להשפיע ולהציע לאדם אפשרויות חדשות לשינוי.

You can't heal what you can't feel

המרכיב המרכזי שיש לזכור כשעובדים עם מתאמן/ מטופל/מונחה הוא שכדי להשיג כל תוצאה רגשית חדשה עליו "לעבור דרך החוויה" דהיינו – להרגיש, לכאוב, להזכר, לחשוב, לתאר לפחד, לכעוס ועוד.. כמובן בהתאם לאירוע הספציפי.

שינוי לא קורה רק באופן שכלתני. ישנן הרבה דרכים עדינות, לא מודעות וסמויות מן העין הנקראות בשפת הגשטאלט סגנונות מגע, דרכן אדם קוטע את המגע המלא עם החוויה שלו. סגנון מגע הוא הדרך היצירתית שמצא האדם לפעול במציאות חיו בילדותו, זוהי הדרך ששירתה אותו בצורה הטובה ביותר בעברו, להתמודד עם נסיבות חיו. אין סגנון מגע טוב או רע, איננו שופטים את האדם או יודעים מה נכון עבורו, אך יש סגנון מגע שלא משרת אותו בנסיבות מסוימות על פי הצרכים או המטרות שהוא מגדיר. תפקידנו לעזור לו להיות מודע לתבנית האוטומטית שלו, ולבחור אפשרות תגובה ופעולה המתאימות יותר בנסיבות אלו.

לדוגמא: סגנון מגע הנקרא אגוטיזם- או "הצופה".

אדם הנוטה לנתח את הסיבות להתנהגויותיו, את המניעים ודרכי הפעולה. קל לו מאוד להתבונן מהצד, להיות מודע לכך שהוא מתבונן בעצמו ולהעריך את רמת הביצוע של עצמו. זוהי יכולת מצויינת לניתוח ושיפור ביצועים. אך כאשר מדובר בנושאים רגשיים, סגנון מגע זה לא מאפשר לאדם להיות במגע עם הרגשות שעולים, משום שהוא עובר לערוץ הקוגניטיבי. וכבר ציינו שבלי לעבור דרך החוויה, גם החוויה הרגשית, לא מתרחש שינוי משמעותי וארוך טווח ומכאן שסגנון המגע של אגוטיזם- צופה יכול לעכב את השינוי הרצוי.

לדוגמא: אותו אדם צעיר שרוצה למצוא בת זוג, ויש לו קושי בדייטים, מתחילת המאמר.

דוגמא להתערבות: "שמתי לב שהתחלת לדבר על הקושי שהרגשת בפגישה עם הבחורה, ומיד עברת לחשוב מה כדאי לומר. בוא ונשאר עוד רגע במה הרגשת כשנפגשת איתה". ואז אפשר לחקור ביחד את החויה. ואולי אתם שואלים איזו חויה לחקור. משום שגם האינטרקציה בינכם היא חויה.כדי שהשיחה בינכם תייצר למידה על הלקוח להיות מחובר. מחובר למה? אתם בטח שואלים. מחובר למה שיש עכשיו מתוך המקור הפנימי שלו. חקירה אפקטיבית היא רק של חוייה שמחוברים אליה, אחרת האדם נמצא שוב בראש ולא בקשר עם עצמו.

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לאחת הסדנאות שלנו.

יעל זרעוני
בעלים

הרשמה לבלוג

הירשמו לבלוג שלנו כדי לקבל את הפוסטים החדשים ישירות לתיבת המייל שלכם (לפני כולם)

  • בנושא התפתחות אישית ומערכות יחסים.
  • מגוון כלים ליישום בחיים ובקליניקה.

הפעילות הבאה

מוזמנים לחלוק את התוכן עם חברים.

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

ומה אתם חושבים?

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן